Heve bilkjøp - få kjøpesummen tilbake!
Har du kjøpt en bil som viser seg å ha alvorlige feil? Føler du deg lurt av forhandleren eller selgeren? Du har rettigheter som bilkjøper, og i mange tilfeller kan du kreve å heve kjøpet og få pengene tilbake. I denne artikkelen forklarer vi når og hvordan du kan heve et bilkjøp, hvilke krav som må være oppfylt, og hvordan du går frem for å sikre at du får det du har krav på. Heving av bilkjøp er vanligere enn mange tror. Nøl ikke med å ta kontakt hvis du har en sak som kan være aktuell å vurdere i forhold til å heve kjøpet.
Har du en sak?
Når kan du heve et bilkjøp?
Vi har behandlet tusenvis av henvendelser som om handler heving av bilkjøp, og vi vet hva som skal til. Vær sak er i utgangspunktet unik, men noen felles forhold må være på plass.
- Reklamer/klag over de feil og mangler du har avdekket. Gjør det skriftlig. Heving er ikke aktuelt før selger har tatt stilling til mangelsspørsmålet, herunder om selger vil benytte seg av sin utbedringsrett. Send skriftlig reklamasjon og sett en svarfrist, for eksempel 7 dager.
- Hvis selger ikke vil utbedre, ikke svarer eller bestrider ditt krav er saken i utgangspunktet aktuell for heving av kjøpet. Vi forutsetter da naturligvis at feilen du klager over faktisk og rettslig sett er en mangel etter loven.
- Saken kan være aktuell for heving, selv om selger har forsøkt å rette. Dette er mest aktuelt ved kjøp fra forhandler. Forhandler må rette i samsvar med forbrukerkjøpsloven § 30. Dette innebærer at mangelen må utbedres «innen rimelig tid». Vi har sett mange eksempler på at forhandlere prøver gjentatte ganger å rette feilen, uten å lykkes. Da er man fort inni hevingsdiskusjonen. I andre tilfeller bruker forhandler lang tid, kanskje til og med uten å tilby en lånebil. I disse sakene må det gjøres konkrete vurderinger, og det er ofte her vi kommer inn i bildet for å sjekke om en sak er egnet for advokat. Har du forsøkt selv og ikke blitt hørt er det fornuftig å ta en gratis sjekk med en ekspert på området.
- Er mangelen tilstrekkelig inngripende til at du kan heve kjøpet?
Heve bilkjøp når forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse
Å heve kjøp etter forbrukerkjøpsloven er enklere enn i de tilfeller kjøpsloven kommer til anvendelse. For at forbrukerkjøpsloven skal komme til anvendelse må det foreligge et tilfelle der kjøper er privatperson og selger er næringsdrivende. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 1.
Etter forbrukerkjøpsloven § 32 kan du heve kjøpet med mindre mangelen er utbedret av forhandler, og forhandler ikke klarer å sannsynliggjøre at mangelen er uvesentlig. Terskelen for å heve et bilkjøp etter forbrukerkjøpsloven er faktisk ganske lav. Det fikk vi se i «Nybil dommen» fra Høyesterett tilbake i 2015. En forbruker hadde kjøpt en bil som skulle være «ny». Det viste seg imidlertid at bilen ikke var helt ny, den var brukt noen får kilometer. I tillegg hadde den ikke nybilgaranti på lik linje med en ny bil kjøpt hos forhandler i Norge. Forbrukeren fikk ikke medhold i lagmannsretten, men Høyesterett avsa dom på heving. Saken har blitt en viktig rettesnor i senere saker om heving av bilkjøp.
Heve bilkjøp i kjøpslov - tilfeller
Kjøpsloven gjelder i alle andre tilfeller enn der forbrukerkjøpsloven kommer til anvendelse.
Mange tror de ikke kan heve kjøpet når de har kjøpt bil fra privatperson. Det er ikke korrekt. Muligheten for å heve er fortsatt tilstede, men det kreves at det foreligger et «vesentlig kontraktsbrudd». Terskelen er her altså noe forhøyet sammenliknet med forbrukertilfellene. Generelt kan vi også med bakgrunn i rettspraksis si at det vil være vanskeligere å heve et kjøp hvis mangelen kan utbedres for en mindre sum i kroner og øre. Er derimot utbedringskostnaden veldig høy, kan det tale for hevingsgrunnlag. Her er det konkret vurderinger som må gjøres.
Har du en sak? Spør vår advokat
Vi kan hjelpe deg. Sende du oss en henvendelse om hva din sak gjelder, så sjekker vi om du har en sak og om vi eventuelt kan hjelpe deg videre. Den første henvendelsen er naturligvis helt gratis og uforpliktende.