Reklamasjon ved bobilkjøp

Har du kjøpt en bobil med feil eller mangler, er det viktig å sende reklamasjon til selger så raskt som mulig. Du må nemlig reklamere innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget, og i tillegg gjelder en absolutt frist. Denne fristen er enten to eller fem år, avhengig av om kjøpet reguleres av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. I det følgende går vi gjennom hva du må være klar over når du skal reklamere etter et bobilkjøp.

Reklamasjonens innhold – når det gjelder bobil

Dersom du oppdager det du mistenker kan være en feil eller mangel ved bobilen du har kjøpt, er det viktig at du snarest mulig sender en skriftlig reklamasjon til selgeren. En reklamasjon bør inneholde følgende punkter:

  • Gjør det tydelig at henvendelsen gjelder en reklamasjon.

  • Forklar konkret hva du ønsker å reklamere over – for eksempel feil på motor, fuktskader eller tekniske problemer.

  • Oppgi gjerne hva du ønsker å kreve, spesielt hvis du har kjøpt bobilen av en privatperson og vurderer å kreve heving av kjøpet. Husk at det da gjelder en egen frist for å kreve heving «innen rimelig tid».

  • Vær også oppmerksom på at selger normalt har rett til å forsøke å utbedre mangelen. Før du selv setter i gang tiltak, bør du ha gitt selger mulighet til å svare.

  • Sett en frist for tilbakemelding, for eksempel 7 dager. Det gjør det enklere å holde fremdrift i saken.


Må reklamasjonen være skriftlig?

Formelt sett er det ikke et krav om skriftlighet, men i praksis anbefales det sterkt. Reklamerer du muntlig, risikerer du å stå uten bevis for at du faktisk reklamerte i tide, eller for hva du faktisk sa.

For å unngå usikkerhet, bør du derfor alltid reklamere skriftlig, helst via e-post eller melding. Om du i tillegg ønsker å ta en telefon, er det selvsagt greit – men bruk da samtalen som et supplement til skriftlig reklamasjon.


Viktige frister for reklamasjon

1. Den relative fristen – «innen rimelig tid»

Denne gjelder uansett hva slags mangel det er snakk om. Etter forbrukerkjøpsloven har du alltid minst to måneder på deg fra du oppdaget mangelen. Likevel bør du reklamere så raskt som mulig. Reklamasjon som skjer etter tre måneder kan i enkelte tilfeller bli ansett som for sent fremsatt.

📌 Vårt råd: Reklamer så snart du har mistanke om at noe er galt med bobilen.

2. Den absolutte fristen – 2 eller 5 år

I tillegg til at reklamasjonen må skje innen rimelig tid, gjelder en yttergrense for hvor lenge etter kjøpet du kan reklamere:

  • 2 år gjelder ved kjøp mellom private (kjøpsloven)

  • 5 år gjelder ved kjøp fra forhandler (forbrukerkjøpsloven)

Etter at denne fristen er passert, kan du i utgangspunktet ikke gjøre feil og mangler gjeldende, selv om de først viser seg sent.

Kontakt oss

Har du en sak som du ønsker vurdert av advokat? Ta kontakt med oss. Å kontakte oss er alltid gratis.