Har du kjøpt en båt med feil eller mangler, er det viktig å sende reklamasjon til selger så snart du oppdager problemet. Loven stiller krav om at du må reklamere innen rimelig tid, og i tillegg gjelder en absolutt frist for hvor lenge du kan klage. Denne er enten to eller fem år, avhengig av om båtkjøpet reguleres av kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. I denne artikkelen går vi gjennom hva du må vite for å reklamere riktig ved båtkjøp.

Reklamasjonens innhold
Har du oppdaget det du mener er – eller kan være – feil eller mangler ved båten, er det viktig at du sender en skriftlig reklamasjon til selger. Den bør inneholde følgende punkter:
Gjør det klart at det er snakk om en reklamasjon
Beskriv konkret hva du reklamerer over
Oppgi gjerne hva du krever – spesielt hvis båten er kjøpt fra en privatperson og du vurderer å kreve heving. Ved heving gjelder en egen frist, nemlig at kravet må fremsettes «innen rimelig tid»
Husk at selger vanligvis har rett til å forsøke å rette opp feilen, før du gjennomfører egne tiltak
Sett en frist for tilbakemelding – vi anbefaler 7 dager
Krav til skriftlig reklamasjon?
Det er ikke et formelt krav at reklamasjonen må være skriftlig, men det anbefales sterkt. En muntlig reklamasjon kan være vanskelig å dokumentere i ettertid – både med tanke på tidspunktet og innholdet. Du risikerer at det senere blir påstand mot påstand.
For å sikre at du kan dokumentere at du har reklamert, anbefaler vi derfor skriftlig reklamasjon.
Vanlige måter å reklamere på:
E-post
SMS eller melding
Rekommandert brev
Gjerne i kombinasjon med en telefonsamtale
Det viktigste er at du kan dokumentere at reklamasjonen er sendt og mottatt.
Frister ved reklamasjon
Den relative fristen – «innen rimelig tid»
Den første fristen du må forholde deg til er kravet om å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen. Ved forbrukerkjøp kan denne fristen aldri være kortere enn 2 måneder.
Likevel bør du ikke vente. Høyesterett har uttalt at reklamasjoner som sendes nær 3 måneder etter oppdagelsen, kan være for sent. Derfor anbefaler vi alltid å reklamere så snart du mistenker at det kan foreligge en mangel.
Den absolutte fristen – 2 eller 5 år
I tillegg til den relative fristen gjelder det en absolutt frist:
Ved kjøp mellom private: 2 år (etter kjøpsloven)
Ved kjøp fra næringsdrivende: 5 år (etter forbrukerkjøpsloven)
Fristen regnes fra kjøpsdatoen – og etter utløpet av fristen kan du ikke lenger reklamere, selv om mangelen først viser seg senere.
Kontakt oss
Har du en sak som du ønsker vurdert av advokat? Ta kontakt med oss. Å kontakte oss er alltid gratis.