Har du kjøpt en bil med feil eller mangler fra en forhandler? Som forbruker kan du i mange tilfeller ha rett til å heve bilkjøpet – men det krever at visse vilkår er oppfylt. I denne artikkelen forklarer vi når du kan kreve heving etter forbrukerkjøpsloven, og hva som skal til for å få medhold.
For at du skal kunne heve kjøpet, må det foreligge en mangel ved bilen. Du må også ha reklamert innen rimelig tid, og selger må ha fått mulighet til å rette opp feilen. Det er dessuten et krav at mangelen ikke er uvesentlig – det må være et ikke uvesentlig avvik som påvirker bilens verdi eller bruk.
Har du kjøpt en mangelfull bil fra forhandler og vurderer å heve kjøpet? Her får du oversikt over reglene og hva du bør gjøre videre.

Heve bilkjøp fra forhandler – når er det mulig?
Dersom du har kjøpt en bil fra forhandler og i ettertid oppdager alvorlige feil eller mangler, kan det være grunnlag for å heve kjøpet. Heving betyr at kjøpet går tilbake: Du leverer fra deg bilen, og forhandleren må refundere kjøpesummen. Men for å heve bilkjøpet fra forhandler må flere juridiske vilkår være oppfylt.
Mangelen kan ikke være «uvesentlig», hvis du skal heve bilkjøp fra forhandler
For at du skal ha krav på heving, må det foreligge en vesentlig mangel. Det betyr at feilen må være så alvorlig at kjøpet ikke står i rimelig forhold til det du fikk levert. Mindre feil eller vanlig slitasje er ikke nok – mangelen må ha betydning for bilens funksjon, verdi eller trygghet i bruk.
Vanlige eksempler på mangler som kan gi deg rett til å heve bilkjøp fra forhandler:
Betydelige problemer med motor eller girkasse
Elektroniske feil som påvirker kjørbarheten
Tidligere uopplyste skader eller kondemnering
Kilometerstand som er manipulert
Bilen samsvarer ikke med opplysninger i avtalen – f.eks. feil modell, utstyr eller kjøreegenskaper
Hva sier rettspraksis om å heving av bilkjø pfra forhandler?
I rettspraksis – særlig i den såkalte Rt. 2015 s. 321 (Nybil-dommen) – er det slått fast at terskelen for heving er lavere når det er snakk om kjøp mellom forbruker og næringsdrivende.
Forhandleren har rett til å forsøke utbedring
Slik kan forhandler unngå å heve kjøpet
Før du som kjøper kan kreve heving, må selgeren som hovedregel få en reell mulighet til å rette mangelen – og det må skje uten kostnad for deg og innen rimelig tid. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 30. Hvis forhandleren forsøker å utbedre feilen flere ganger uten at det løser problemet, kan denne retten bortfalle – og du kan gå videre med krav om heving.
Hva er et typisk eksempel på mangelssak som kan lede til at forbruker får heve bilkjøp fra forhandler?
De sakene vi har behandlet flest av, og som har endt med heving, er de sakene hvor forhandler erkjenner at det foreligger mangel men de bruker for mange forsøk. Bilen blir ikke utbedret.
Eksempel: Har bilen vært inne til reparasjon to eller tre ganger for samme feil, uten varig løsning, kan det tale for at hevingsvilkårene er oppfylt.
Merk at det krav til at mangelen ikke er «uvesentlig». Ved uvesentlig mangel har du ikke rett til å heve kjøpet fra bilforhandler. Prisavslag eller erstatning kan da være et alternativ.
Viktige krav ved heving av bilkjøp fra forhandler
For at kravet ditt om å heve bilkjøpet fra forhandler skal være gyldig, må du:
Reklamere innen rimelig tid fra det tidspunkt du oppdaget – eller burde oppdaget – mangelen
Dokumentere feilen, for eksempel gjennom bilder, verkstedsrapporter eller vurdering fra NAF
Fremsette et tydelig krav, der det går klart frem at du ønsker å heve kjøpet
Unngå å kun ta kontakt per telefon – krav om heving bør være skriftlig og sporbart.
Hva skjer hvis du får medhold?
Ved gyldig heving skal kjøpet tilbakeføres. Det betyr at du leverer fra deg bilen, og forhandleren betaler tilbake kjøpesummen. I tillegg har du krav på forsinkelsesrenter, og selger kan eventuelt kreve fradrag for bruk/nytte dersom bilen har vært benyttet i en periode.
Forhandleren kan protestere på kravet om heving – ofte ved å hevde at feilen er uvesentlig, eller at prisavslag er en mer passende løsning. Dette vurderes konkret i hver enkelt sak.
Vurderer du å heve bilkjøpet fra forhandler?
Å gå videre med et hevingskrav kan være juridisk krevende. Mange forbrukere opplever å stå alene i møte med forhandlerens motstand. Hos Biladvokaten.no får du hjelp av spesialiserte advokater som kjenner sakstypen ut og inn. Vi bistår med vurdering av dokumentasjon, utforming av reklamasjon og kontakt med selger.
Vi tilbyr gratis førstevurdering – send oss en kort beskrivelse av saken din, så gir vi deg en ærlig tilbakemelding.
Kontakt oss
Har du en sak som du ønsker vurdert av advokat? Ta kontakt med oss. Å kontakte oss er alltid gratis.