Har du kjøpt campingvogn med feil og mangler er det viktig å sende reklamasjon til selger. Lovgivningen stiller krav om at du må reklamere «innen rimelig tid». I tillegg gjelder en absolutt frist. Denne er enten på 2 år eller 5 år. Hvilken absolutt frist som gjelder kommer an på om du har kjøpt campingvogna etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Vi tar deg gjennom de viktig punktene ved reklamasjon ved campingvognkjøp.

Reklamasjonens innhold
Har du oppdaget det du mener er – eller kan være – feil eller mangler ved campingvognen, er det viktig at du sender en skriftlig reklamasjon til selger. Denne bør inneholde følgende:
Gjør det tydelig at det er snakk om en reklamasjon
Beskriv konkret hva du klager på
Oppgi gjerne hva du ønsker å kreve – spesielt hvis campingvognen er kjøpt fra en privatperson og du vurderer å kreve heving. Ved krav om heving gjelder en særskilt frist – nemlig at kravet må fremsettes «innen rimelig tid»
Husk at selger vanligvis har rett til å forsøke å utbedre mangelen, før du selv gjennomfører tiltak
Sett en frist for svar – vi anbefaler 7 dager
Krav til skriftlig reklamasjon?
Det er ikke et formelt krav at reklamasjonen må være skriftlig, men vi anbefaler det på det sterkeste. En muntlig henvendelse er vanskelig å dokumentere i ettertid, både når det gjelder tidspunkt og innhold.
Dersom det senere blir uenighet om du har reklamert, kan du stå svakere uten skriftlig dokumentasjon. Derfor bør du alltid reklamere skriftlig.
Måter å reklamere på:
E-post
SMS eller annen melding
Rekommandert brev
Gjerne kombinert med en telefonsamtale
Det viktigste er at du kan dokumentere at selger faktisk har mottatt reklamasjonen.
Frister ved reklamasjon
Den relative fristen – «innen rimelig tid»
Første frist du må forholde deg til er kravet om å reklamere innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget. Ved kjøp fra forhandler gjelder at denne fristen aldri kan være kortere enn to måneder.
Vi anbefaler likevel at du reklamerer så snart som mulig. Høyesterett har uttalt at reklamasjon nær tre måneder etter at feilen ble oppdaget, kan være for sent.
Den absolutte fristen – 2 eller 5 år
I tillegg til den relative fristen gjelder det en absolutt reklamasjonsfrist:
Ved kjøp fra en privatperson: 2 år (etter kjøpsloven)
Ved kjøp fra en næringsdrivende: 5 år (etter forbrukerkjøpsloven)
Fristen løper fra kjøpsdatoen – og etter utløpet av fristen kan du ikke reklamere, selv om feilen skulle vise seg senere.
Kontakt oss
Har du en sak som du ønsker vurdert av advokat? Ta kontakt med oss. Å kontakte oss er alltid gratis.