Reklamasjon ved bilkjøp

Har du kjøpt bil med feil og mangler er det viktig å sende reklamasjon til selger. Lovgivningen stiller krav om at du må reklamere «innen rimelig tid». I tillegg gjelder en absolutt frist. Denne er enten på 2 år eller 5 år. Hvilken absolutt frist som gjelder kommer an på om du har kjøpt bilen etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Vi tar deg gjennom de viktig punktene ved reklamasjon ved bilkjøp. 

Reklamasjonens innhold

Når du har oppdaget det du tenker er eller kan være feil og mangler er det viktig å sende skriftlig reklamasjon til selger. Denne må inneholde følgende: 

  1. Få frem at det dreier seg om en reklamasjon. 
  2. Beskriv konkret hva du ønsker å reklamere over
  3. Vurder å ta med hva du vil kreve, særlig hvis du har kjøpt bil fra privatperson og du vil kreve heving av kjøpet. Her gjelder en egen frist for å kreve heving «innen rimelig tid». Husk at selger som regel har en rett til å utbedre. Før du iverksettes tiltak bør derfor selger ha tatt stilling til din reklamasjon. 
  4. Sett en frist for tilbakemelding fra selger. Her anbefaler vi 7 dager. 

Krav til skriftlig reklamasjon?

Nei, det er ikke noe krav til skriftlig reklamasjon. Men, dersom du ikke reklamerer skriftlig generer du unødvendig usikkerhet for deg selv. Hvis du kun reklamerer muntlig vil du senere kunne få problemer med å føre bevis for at du faktisk har reklamert «innen rimelig tid». Det kan også oppstå tvil om reklamasjonen din oppfyller kravet til å være en reklamasjon, samt reklamasjonens konkrete innhold. Å kun reklamere muntlig anbefales derfor ikke. Send skriftlig reklamasjon. 

De fleste velger å reklamere via melding, e-post eller begge deler. Tenker du at en telefonsamtale kan være hensiktsmessig kan du naturligvis ringe i tillegg til å sende skriftlig reklamasjon. 

Frister ved reklamasjon 

Den relative fristen – «Innen rimelig tid» 

Første fristen som gjelder uansett er kravet til reklamasjon «innen rimelig tid». Ved forbrukerkjøp kan denne fristen aldri være kortere enn 2 måneder fra du oppdaget mangelen. I alle tilfeller bør en reklamasjon aldri ventes med særlig lenger. Høyesterett har tidligere uttalt at en reklamasjon som strekker seg mot 3 måneder eller lenger vil kunne være for sent fremsatt. 

Med andre ord: reklamer så snart du har mistanke om en mangel etter loven. 

2 år eller 5 år – den absolutte fristen 

Du må alltid reklamere «innen rimelig tid». I tillegg har du ikke muligheten til å reklamere på feil og mangler som har vist seg etter utløpet av fristen for den absolutte fristen. Etter kjøpsloven er denne 2 år, mens den ved forbrukerkjøp er 5 år. 

Kontakt oss

Har du en sak som du ønsker vurdert av advokat? Ta kontakt med oss. Å kontakte oss er alltid gratis.