Har du fått utført arbeid av fagmann, men så gikk det likevel galt? Håndverker har et ansvar for fagmessig utførelse og ved avvik fra dette har du mulighet til å reklamere på håndverkertjenesten. Vi tar deg gjennom de viktigste punktene ved reklamasjon etter håndverkertjeneste.
Reklamasjonsreglene ved håndverkertjenester er forbrukerens viktigste verktøy når arbeidet ikke er levert som avtalt. Denne artikkelen gir en samlet og praktisk oversikt over:
- hvilke frister som gjelder,
- hva en reklamasjon må inneholde,
- hvilke unntak som finnes, og
- hvilke rettsvirkninger som oppstår dersom du reklamerer for sent.
Fremstillingen bygger på håndverkertjenesteloven (htjl.) og sentral rettspraksis.
Hva er reklamasjon – og hvorfor må den gis?
Reklamasjon er en melding til tjenesteyter om at forbrukeren gjør gjeldende kontraktsbrudd (mangel eller forsinkelse). Reglene ivaretar to hensyn:
- Tjenesteyteren må få rask beskjed slik at han kan avhjelpe, sikre bevis og eventuelt varsle egne underentreprenører.
- Kontraktsforholdet skal avklares innen rimelig tid slik at partene kan innrette seg.
Gir du ikke melding innen fristene, kan du tape retten til prisavslag, retting, heving eller erstatning.
Når starter reklamasjonsfristene å løpe?
Mangel – tidspunktet «oppdaget eller burde oppdaget»
Relativ frist løper fra den dagen du faktisk oppdaget mangelen, eller objektivt sett burde ha oppdaget den, jf. htjl. § 22 første ledd.
Mangelbedømmelsen – når er tjenesten avsluttet?
For å vurdere om det i det hele tatt foreligger en mangel, ser man på forholdene «da oppdraget må anses avsluttet», jf. htjl. § 20 første ledd. Ved arbeid på fast eiendom er dette typisk når håndverkeren har meldt at jobben er ferdig, eller en avtalt overtakelsesforretning er holdt.
Forsinkelse – kun etter at arbeidet er avsluttet
Heving eller erstatning for forsinkelse krever reklamasjon «innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om avslutningen», jf. htjl. § 12.
Den relative reklamasjonsfristen
Hovedregel
«Forbrukeren taper sin rett … dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet … innen rimelig tid» (§ 22 første ledd).
Hva som er «rimelig tid» beror på en helhetsvurdering:
- alvorlighetsgrad og risiko for ytterligere skader,
- hvor lett mangelen lar seg oppdage,
- behov for å innhente sakkyndig bistand,
- individuelle forhold som sykdom eller fravær.
I Rt. 2010 s. 103 la Høyesterett til grunn at tre måneder normalt ligger i ytterkanten av hva som er akseptabelt for forbrukere; i mange saker vil to måneder være tilstrekkelig.
Minstefrist på to måneder?
Det finnes ingen lovfestet minstefrist i htjl. Men dommen Rt. 2010 s. 103 (avsnitt 64) viser til forbrukerkjøpslovens to‑månedersregel som veiledning. I praksis vil en reklamasjon innen to måneder normalt anses rettidig.
Den absolutte reklamasjonsfristen
To eller fem år
Håndverkertjenesteloven § 22 andre ledd:
«Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet … ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år.»
- Arbeid på ting (f.eks. reparasjon av hvitevarer): 2 år.
- Arbeid på fast eiendom (oppussing, tilbygg osv.): 5 år.
- For ting som er ment å vare lenge, f.eks. montering av nytt baderomsmøbel av høy kvalitet, gjelder også 5 år.
Absolutt frist og relativ frist løper parallelt; begge må overholdes.
Krav til reklamasjonens innhold
Følgende bør fremgå:
- At det foreligger et kontraktsbrudd.
- Om du påberoper deg mangel eller forsinkelse.
- Kort hva avviket består i – «hvordan feilen viser seg».
- At du gjør kontraktsbruddet gjeldende som grunnlag for krav.
Dette kalles nøytral reklamasjon; du trenger ikke samtidig å spesifisere om du vil kreve retting, prisavslag osv.
Unntak: Håndverkerens grove uaktsomhet eller uredelighet
§ 22 tredje ledd:
«Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint … dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.»
Svært dårlig utført snekkerarbeid kan medføre at håndverkeren ikke får påberope for sen reklamasjon.
Realitetsdrøftelser og bortfall av innsigelsen
Dersom håndverkeren diskuterer mangelen uten å påberope for sen reklamasjon, kan retten anse innsigelsen frafalt.
Reklamasjon ved forsinkelse
Frist
§ 12 krever nøytral reklamasjon «innen rimelig tid» etter at du fikk vite at arbeidet var avsluttet (ikke etter at fristen løp ut).
Krav som sikres ved reklamasjon
- Oppfyllelse/fastholdelse (§ 14)
- Heving (§ 15)
- Erstatning (§ 30)
- Tilbakeholdsrett i betalingen
Konsekvenser av for sen reklamasjon
- Mangels‑ eller forsinkelseskravet faller bort (§ 22 og § 12).
- Kravet kan heller ikke brukes som motregning.
- Håndverkeren må likevel påberope reklamasjonstapet; gjør han ikke det, kan han være bundet (passivitet).
Foreldelse – siste mulighet for å miste kravet
Selv om du reklamerer i tide, kan kravet foreldes etter foreldelsesloven. Vanlig frist er tre år fra avslutningen, men § 10 nr. 4 setter en ytre grense på 10 år etter utløpet av den alminnelige fristen.
Praktiske råd til forbrukeren
- Undersøk arbeidet så snart det er ferdig.
- Reklamer skriftlig – e‑post eller brev – og oppbevar kvittering.
- Oppgi alltid: dato, hva som er galt, og at du krever utbedring eller annet.
- Reklamer selv om du ennå ikke har full oversikt; du kan presisere kravet senere.
- Hold deg innen to måneder fra oppdagelsen for å være trygg.
- Husk femårsfristen ved arbeid på bolig, bad, kjøkken osv.
- Dersom håndverkeren svarer på innholdet uten å nevne frist, lagre korrespondansen; den kan vise bortfall av hans innsigelse.
Oppsummering
Reklamasjon ved håndverkertjenester styres av håndverkertjenesteloven. Hovedpunktene er:
- Relativ frist – «rimelig tid» fra oppdagelsen (§ 22 første ledd / § 12).
- Absolutt frist – to eller fem år (§ 22 andre ledd).
- Nøytral reklamasjon er tilstrekkelig.
- Håndverkerens grove uaktsomhet kan oppheve fristene (§ 22 tredje ledd).
- Passivitet eller realitetsdrøftelser kan fjerne innsigelsen om for sen reklamasjon.
- Reklamasjon sikrer dine misligholdsbeføyelser: retting, prisavslag, heving og erstatning.
Reklamer tidlig, presist og skriftlig – da står du sterkest.
Kontakt oss
Har du en sak som du ønsker vurdert av advokat? Ta kontakt med oss. Å kontakte oss er alltid gratis.